loader image
detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها عمومی
  • نویسنده Mehdi Tajik
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 9 دقیقه
1403-01-07

انواع دوربین مدار بسته و کابردهای آن

انواع دوربین های مدار بسته و کاربردهای آن

در این مقاله از تکنو ورنا جهت آشنایی شما راجبه انواع دوربین مدار بسته و اصطلاحات به کار رفته با شما خواهیم بود.

 

1-انواع دوربین مدار بسته از لحاظ ظاهر

دوربین دام Dome:

نام دوربین دام (Dome) از شکل ظاهری دوربین مداربسته گرفته شده است که ساختار گنبدی شکل دارد. به دلیل نصب این دوربین ها بر روی سقف، گاها نیز به این دوربین ها دوربین های سقفی نیز می گویند. دوربین مداربسته دام گزینه مناسبی برای فضاهای داخلی مانند فروشگاه، ادارات، پارکینگ منازل و مکان های عمومی، هتل ها، بیمارستان ها و … است.

بالت یا بولت Bullet:

دوربین بولت به دلیل ساختار و ظاهر استوانه ایشان شبیه به گلوله است، به  BULLET نام گذاری شده اند. دوربین های بولت مناسب محیط های بیرونی هستند و داخلی هستند و معمولاجنس بدنه آنها از فلز می باشد. از این رو در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم هستند. گاها به دوربین مداربسته بولت دوربین بالت نیز گفته می شود.

دوربین باکس Box:

دوربین های باکس نوع دیگری از دوربین مدار بسته می باشد که بیشتر کاربری صنعتی دارند و شکل ظاهری آن ها به صورت (باکس) مکعب مستطیل است. لنز این دوربین ها از قبل روی آن نصب نشده است و باید به طور جداگانه تهیه و نصب شود. جالب است بدانید این نوع از دوربین مدار بسته از پرفروش ترین نوع دوربین مداربسته در سال 2022 در سطح جهانی می باشد. این آمار از طریق نرم افزار آماری IP Video System Design Tool تهیه شده که براساس فعال سازی توسط مشتریان در سراسر دنیا جمع آوری شده است.

دوربین اسپیددام Speed Dome :

دوربین اسپید دام (Speed Dome) به دوربین های گردان، چرخشی و PTZ نیز معروف اند. دوربین های اسپید دام جز قوی ترین دوربین های مداربسته می باشند. این دوربین ها قابلیت چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی را دارند. همچنین دوربین اسپید دام می تواند نقاط دور تحت پوشش را از طریق بزرگ نمایی و با بالاترین کیفیت تصویر برداری کند. جنس بدنه دوربین های اسپیددام معمولاَ فلزی می باشد.

دوربین مکعبی یا کیوب Cube:

دوربین کیوب دوربین های پایه داری هستند که قابلیت نصب زیر سقف و روی دیوار را دارند. معمولا دارای میکروفن داخلی و اسپیکر هستند. ارتباط صوتی دو طرفه در این مدل از دوربین مدار بسته بسیار رایج است.

دوربین چشم ماهی Fisheye:

دوربین چشم ماهی یا Fisheye به دلیل ساختار ظاهری که شبیه چشم ماهی دارد به این اسم نام گذاری شده است. این دوربین ها امکان زاویه دید 180 یا 360 درجه را می دهند. به این واسطه با کاهش تعداد دوربین های مصرفی می شود. دوربین چشم ماهی دارای لنز ثابتی است و باید بر روی مرکز سقفی با حداقل 3 متر ارتفاع نصب شود تا تصویر کلی از محیط تحت پوشش ارایه دهد.

دوربین مخفی Pinhole camera:

نوع دیگر از دوربین های مداربسته دوربین های مخفی هستند. به علت کوچک بودن بدنه آنها و قابلیت مخفی شدن به دوربین های مخفی شهرت دارند. در این میان برخی از انواع آن به صورت دوربین های مینیاتوری یا پینهول در بازار وجود دارند. دوربین های سوزنی نیز از این دسته از دوربین ها محسوب می شوند.

برای مشاهده قیمت انواع دوربین و لیست قیمت به روز کلیک کنید.

2-کیفیت و رزولوشن در دوربین های مدار بسته

پیکسل
پیکسل

رزولوشن 1 مگاپیکسل = 1280*720 (HD)

دوربین های مداربسته با رزولوشن 720p یا همان HD، دارای حدود ۱ مگاپیکسل هستند. این دوربین ها تصاویری با کیفیت قابل قبول و وضوح متوسط ارائه می‌دهند. آنها به خوبی در محیط‌های کوچک و با نیاز کمتر به جزئیات عمل می‌کنند. به طور کلی، دوربین های HD مناسب برای استفاده در منازل، فروشگاه‌ها و دفاتر کوچک هستند.

رزولوشن 2 مگاپیکسل = 1920*1080 (Full HD)

دوربین های مداربسته با رزولوشن 1080p، به عنوان Full HD شناخته می‌شوند و دارای حدود ۲ مگاپیکسل هستند. این دوربین ها تصاویر با کیفیت بالا و وضوح خوبی ارائه می‌دهند. آنها قابلیت تشخیص جزئیات بیشتری را در تصاویر فراهم می‌کنند و به خوبی در محیط‌های بزرگتر و نیازمند به دقت بیشتر عمل می‌کنند. این نوع دوربین ها مناسب برای استفاده در مغازه‌ها، ادارات، هتل‌ها و فضاهای عمومی هستند.

رزولوشن 3 مگاپیکسل = 2048*1536

رزولوشن سه مگا پیکسل برابر با ۲۰۴۸*۱۵۳۶ پیکسل می باشد. دوربین هایی با رزولوشن 3 مگاپیکسل می توانند تصاویر با کیفیت بسیار مناسب به نمایش بگذارند. همچنین امکان مشاهده جزئیات دقیق در زوم های بالا در تصاویر نیز میسر است.

رزولوشن 4 مگاپیکسل = 2560*1440 (2k)

دوربین مداربسته  4 مگاپیکسلی یک راه حل کامل برای حفاظت امنیت شماست. با استفاده از این دوربین مداربسته پیشرفته، می‌توانید از کیفیت تصویر باورنکردنی و وضوح بالایی برخوردار شوید که به شما اطمینان می‌دهد که هیچ جزئی از تصاویر مهمی از دست نمی‌رود.

رزولوشن 5 مگاپیکسل = 2536*1920

رزولوشن 5 مگاپیکسل برابر با ۲۵۳۶*۱۹۲۰ پیکسل است. دوربین هایی با رزولوشن 5 مگاپیکسل می توانند تصاویر با کیفیت بسیار بالایی به نمایش بگذارند. همانطور که در مبحث فریم در دوربین هایک ویژن نیز گفتیم زمانی که رزولوشن تصویر افزایش می یابد، دوربین به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تصویر نیاز دارد. به همین دلیل گاهی به علت محدودیت قدرت پردازش در دوربین با افزایش رزولوشن مجبور می شوند تعداد فریم ها را کاهش دهند.

رزولوشن 6 مگاپیکسل 3032*2008

دوربین با رزولوشن 6 مگاپیکسل، این دوربین قادر به ضبط تصاویر با جزئیات بالا و روشنایی بالا است. این ویژگی بسیار مفید است زیرا به شما اجازه می‌دهد در هر زمان و در هر محیط، از تصاویری با کیفیت استفاده کنید و به راحتی جزئیات کوچک را تشخیص دهید.

رزولوشن 8 مگاپیکسل =3840*2160 (4K)

رزولوشن 8 مگاپیکسل 4k برابر با ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل است. دوربین مداربسته‌های دارای این کیفیت تصویر، اخیرا به بازار آمده‌اند. در حال حاضر بالاترین کیفیت ممکن دارد. کیفیت تصویر 4k در واقع برابر با 8 مگاپیکسل است. برای مشاهده تصاویر با رزولوشن 4k باید هم دستگاه ضبط و هم نمایشگرهای مورداستفاده نیز 4k باشند.

دوربین های مداربسته با رزولوشن 4K یا Ultra HD، دارای حدود ۸ مگاپیکسل هستند. این دوربین ها تصاویر با کیفیت بسیار بالا و وضوح فوق‌العاده ارائه می‌دهند. آنها قابلیت ضبط و پخش تصاویر با جزئیات بسیار دقیق را دارند و مناسب برای محیط‌های بزرگ و نیازمند به دقت بسیار بالا هستند، مانند استادیوها، فرودگاه‌های بزرگ، بزرگراه‌ها و مراکز خرید.

 

3-انواع لنز های دوربین مداربسته

لنزهای دوربین مداربسته بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی طبقه‌بندی می‌شوند. در اینجا به برخی از انواع رایج لنزها و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم: هر کدام از این لنزها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و بر اساس نیازهای خاص و محیط نصب انتخاب می‌شوند.

برای به دست آوردن بهترین لنزهای دوربین امنیتی، ابتدا باید یک اطلاعات کامل در مورد انواع لنز دوربین مداربسته و مقایسه آن‌ها داشته باشیم. به صورت کلی لنز دوربین به سه دسته تقسیم می‌­شود.

  • دوربین لنز ثابت (Fixed lens)

  • دوربین لنز متغیر وریفوکال (Varifocal lens)

  • دوربین لنز موتوردار (Motorized lens)

دوربین لنز ثابت (Fixed lens)

فاصله کانونی لنزهای ثابت Fixed lens در دوربین­‌های مداربسته به صورت ثابت است. و محدوده قابل مشاهده دوربین­‌های مداربسته با لنزهای ثابت قابل تغییر نیست. بر اساس فضایی که قصد نصب دوربین مداربسته دارید، باید  تصمیم بگیرید که آیا دوربین مداربسته با لنز ثابت و با زاویه دید عریض برای شما مناسب است و یا لنز زاویه باریک مناسب‌ترین محصول برای کار شما است.

فاصله کانونی این نوع لنز با برچسب میلی­متر شناسایی می‌­شود. به طور مثال لنز 2.8mm بیانگر زاویه دید 100 درجه و عمق میدان دید 8 متر است و از این لنز در مکان‌­هایی استفاده می‌شود که زاویه و عمق دید کاملا مشخص است.

دوربین لنز متغیر وریفوکال (Varifocal lens)

لنزهای وریفوکال Varifocal یا متغیر به دلیل فاصله کانونی متغیر به شما زاویه دید وسیع­‌تری می­‌دهد. این لنزها یک بازه فاصله کانونی مشخص دارند. به طور مثال 12-2.8. در این لنزها از 2 اهرم برای تنظیم فاصله کانونی، وضوح و شفافیت تصویر استفاده می­‌شود. یکی از اهرم‌­ها مربوط به تنظیم مکان عدسی است که فاصله کانونی آن را تغییر می‌­دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به سنسور تصویر است. که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می­‌دهد و فوکوس تصویر باید بصورت دستی انجام شود.

دوربین لنز موتوردار (Motorized lens)

این لنزها مانند لنزهای Varifocal دارای فاصله کانونی متغیر بوده با این تفاوت که زوم فوکوس و دیافراگم را می‌توان از فاصله دور و از طریق موتور تنظیم کرد. لنزهای motorize عموما مانند لنزهای varifocal با دو عدد فاصله کانونی برحسب میلی‌متر معرفی می‌­شوند. مانند لنز 34x که این عدد معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده که حاصل تقسیم مسافت بر فاصله کانونی است.

نکته: اگر لازم است که به راحتی بین لنزهای زاویه دید و میدان دید باریک جابجا شوید، توصیه می شود دوربین های امنیتی با لنز زوم را انتخاب کنید. زاویه دید دوربین از طریق دکمه‌های زوم/فوکوس در رابط وب یا برنامه تلفن هوشمند قابل کنترل است.

برای انتخاب بهترین لنز دوربین مداربسته با کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب با کارشناسان تیم تکنو ورنا تماس بگیرید و مشاوره در این خصوص دریافت نمائید.

4- دستگاه های ضبط دوربین مدار بسته

در زمینه تکنولوژی ضبط دوربین‌های مداربسته، انواع مختلفی از دستگاه‌ها و روش‌های ضبط وجود دارد که بر اساس نوع سیگنال و نیازهای کاربری تعیین می‌شوند. در اینجا به رایج‌ترین تکنولوژی‌های ضبط اشاره می‌کنیم:

DVR (Digital Video Recorder): برای ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود. DVR سیگنال‌های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و بر روی هارد دیسک ذخیره می‌کند

NVR (Network Video Recorder): برای دوربین‌های تحت شبکه (IP Cameras) استفاده می‌شود و تصاویر را از طریق کابل شبکه دریافت و ذخیره می‌کند. NVR از فرمت‌های رایج تصویری مانند Motion JPEG، MPEG یا H.264  برای ضبط استفاده می‌کنند.

XVR (X-Video Recorder): این دستگاه‌ها قابلیت پشتیبانی از چندین فرمت دوربین مداربسته را دارند و می‌توانند همزمان از دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال ضبط کنند.

هر یک از این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند و انتخاب مناسب‌ترین دستگاه بستگی به نیازهای خاص، محیط نصب، و بودجه‌ی در دسترس دارد. برای اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیق‌تر، می‌توانید با شماره 02136275066کارشناسان تکنو ورنا مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورنا به معنی جوان و نیرومند و تکنو مخفف تکنولوژی می باشد. تکنو ورنا به معنای تکنولوژی روز می باشدتیم ما از سال 92 با کار بر روی پروژه های تاسیسات الکتریکی و مکانیکی فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه با  خواست و حمایت شما عزیزان علاوه بر تیم اجرایی و تعمیراتی بخش فروشگاه را راه اندازی نموده ایم.تا شما سروران بتوانید با خیالی آسوده اقلام خود را با بهترین قیمت، کیفیت و تنوع بالا را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید. با شما هستیم تا در بازده ای بلند مدت همچون گذشته به شما عزیزان خدمات عالی ارائه بدیم . . .

logo-samandehi

دفتر : ورامین ، میدان راه آهن ، پاساژ حداد ، طبقه اول پلاک 50

کارگاه : ورامین میدان ولی عصر ( جاده کمربندی ) پشت ساختمان طلوع ایثار

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • Stock
  • موجودی
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه محصولات